Effektivitet og kvalitet går hånd i hånd på Bofællesskabet i Lystrup

IBG har blot et halvt år på bagen på bofællesskabet Elev ved Århus, men den borgerrettede kommunikationsplatform er allerede blevet et af hverdagens vigtigste omdrejningspunkter på bofællesskabet for voksne med udviklingshæmning.

Mere tid og mindre spildtid

For borgerne er IBG Fællesskærmen blevet et vigtigt støtte- og samlingspunkt i hverdagen. Hver morgen går mange af borgerne hen til fællesskærmen og orienterer sig om dagens tjenesteplan og madplan. Det giver tryghed og livsindhold, når de ved, hvem der kommer og hvad, de skal have at spise. Det betyder fx, at de kan glæde sig til at deres kontaktperson kommer. Men også medarbejderne kan mærke en stor forbedring. De har fået nogle endnu bedre arbejdsgange og oplever at deres kommunikationsindsats bærer mere frugt.

Kommunikation for alle

En stor fordel ved IBG er, at platformen får alle med. Platformen er båret af visuel kommunikation – fotos, illustrationer, piktogrammer, video – og det betyder, at alle kan forstå det. Det betyder også, at informationerne virker mere spændende og imødekommende for borgerne, så de får lyst til at interagere. Også oplæsningsfunktionen har stor betydning: “Vi har en del borgere, der ikke kan læse. De var nødt til at spørge personalet, hvad der stod på sedlerne, så de gamle opslagstavler var stort set ubrugelig for dem”, siger Sanne Witt, “For kørestolsbrugerne er det rart, at menuen sidder nederst på skærmen, så de selv kan navigere rundt i informationerne”

FAKTA OM ELEV

ELEV er et bofællesskab for voksne med udviklingshæmning og varig nedsat funktionsevne, der åbnede i 2016. Bofællesskabet er opdelt i 5 bo-grupper med i alt 36 boliger og fik IBG i november 2016 – 5 måneder efter åbningen.

Flere ressourcer til inddragelse

For medarbejderne frisætter IBG ressourcer til planlægning og fokuseret samvær. Medarbejderne får færre spørgsmål om, hvem der kommer på arbejde, hvad man skal have at spise og hvornår den næste tur er. Og den interaktive mulighed betyder også, at mange af borgerne selv kan melde sig til aktiviteter og booke ressourcer – biler, bus og fælleshus.

Og for de, der ikke kan, hjælper IBG også med inddragelse i eget liv – for på den store, letforståelige brugerflade kan medarbejderen meget pædagogisk gennemgå en booking sammen med borgeren. Generelt gør IBG det nemt at involvere og engagere borgerne. Fx. oprettes fødselsdage som nyheder og det giver både mere fokus og gør optakten mere festlig. Og så er der prestige i at kunne sige “se her, jeg er på skærmen”. Medarbejdere og borgerne kan også sidde sammen og oprette aktiviteter i den overskuelige manager og ved at markere borgeren som ansvarlig for aktiviteten, kan der skabes medindflydelse og ejerskab.

“Jeg opretter lige en aktivitet”

Medarbejderne opretter let indhold i IBGs manager, som er overskuelig og struktureret. Tidligere var formidlingen af en aktivitet en større opgave. Alle skulle have en fancy papir-invitation i deres postkasser. Med IBG det tager kun 5 minutter at oprette en flot og inspirerende aktivitet – og IBG registrerer selv borgernes tilmeldinger.

Bedre til at kommunikere

IBG har skærpet medarbejdernes bevidsthed om, hvor vigtig god kommunikation er. På IBG Introkurset lærte medarbejder at oprette indhold i IBG Manager, og det blev også betonet, hvor vigtigt det er at præsentere nyheder og begivenheder på en interessant måde. Det krævede en mental omstilling hos mange – men den kom hurtigt ved hjælp af IBG.

Alle har glæde af information

På trods af forskelligt funktionsniveau har alle beboere glæde af IBG, som løfter alles selvhjulpenhed. Nogle kan hjælpe de ansatte, nogle kan selv foretage en booking mens andre nøjes med at tjekke dagens måltider. Personalet bruger IBG til at tjekke madplan og tjenesteplan og holde sig ajour med nyheder, aktiviteter og tjenesteplaner. De kan hurtigt orientere sig, når de møder ind og det sparer tid. Også de pårørende oplever IBG som en gevinst – særlig efter at IBG App’en er kommet. De pårørende får overblik over beboerens liv og er glade for at se alle de aktiviteter, der sker. De kan bruge IBG til planlægning, de kan se fotos, og de har glæde af at se medarbejderprofilerne, så de ved lidt om de ansatte.